ویژه‌ی دانش‌جوهای کارنما

Kaarnamaa Logo L.png

درس‌گفتارهای کارنما

کارنما مجموعه‌ای از کلاس‌ها را درباره‌ی جنبه‌های نظری هنر و فرهنگ دیداری ارایه می‌کند. همه‌ی کلاس‌ها به‌صورت آن‌لاین برگزارمی‌شوند. 

سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰

درس‌گفتارهای تابستان ۱۴۰۱

20-lens-josephson-slide-O1VE-superJumbo 2.jpeg

نقد و نظریه‌های انتقادی عکاسی

زانیار بلوری

مرور برخی از مهم‌ترین نظریه‌ها و روی‌کردهای انتقادی عکاسی سده‌ی بیستم برای تحلیل تصویریِ عکاسانه.

چهارشنبه‌ها ۶ تا ۸ عصر تهران

تاریخ شروع: چهارشنبه ۱۵ تیر (۶ ژوئیه)

جزییات بیش‌تر
 

ثبت‌نام به پایان رسید.

master-pnp-fsa-8d33000-8d33600-8d33657u 3.jpeg

کارگاه تحلیل و خوانش عکس

نسترن صارمی

کارگاه بررسی و تمرین شیوه‌های خواندن عکس در ژانرهای متفاوت با بررسی روی‌کردهای متفاوت زیباشناختی، تفسیری، و انتقادی.

شنبه‌ها ۷ تا ۹ عصر تهران

تاریخ شروع: شنبه ۸ مرداد (۳۰ ژوئیه)

جزییات بیش‌تر 

ثبت‌نام به پایان رسید.

HGR.jpg

هنر غیررسمی و غیررسمی‌سازی هنر

پوریا جهانشاد

مروری برکارکردهای سیاسی-اجتماعی هنر امروز ایران و جهان از راه اندیشه‌هایی در باب سیاست‌ورزی خلاقانه در فضای همگانی.

یک‌شنبه‌ها ۶ تا ۸ عصر تهران

تاریخ شروع: یک‌شنبه ۱۲ تیر (۳ ژوئیه)

جزییات بیش‌تر 

ثبت‌نام به پایان رسید.

MicrosoftTeams-image80ac1f67e8c1b42c1849cd83c130ff1ec0f4869b8f0c25f17783c80a65764e20.png

کارگاه آزاد نگارش، ویرایش، و نشر (کانون)

دبیرهای کارنما و پژوهش‌گرهای مهمان

کارگاه‌های پایه درباره‌ی جنبه‌های مختلفِ نوشتن درباره‌ی هنر چون نقد، مقاله‌ی تخصصی، متن نمایشگاه، و مانند آن‌ها.

این دوره به‌صورت رایگان آخرین جمعه‌ی هر ماه، ساعت ۶ تا ۸ عصر تهران برگزار می‌شود اما برای شرکت در آن باید نام‌نویسی کنید.

جلسه‌ی بعدی: جمعه ۲۸ مرداد (۱۹ اوت)

«مهم‌ترین چالش‌های برگردان فارسی»

جزییات بیش‌تر 

شیوه‌ی برگزاری

کلاس‌های این دوره

درس‌گفتارهای ترم تابستان ۱۴۰۱:

  • نقد و نظریه‌های انتقادی عکاسی

  • کارگاه آزاد نگارش، ویرایش، و نشر (کانون)

  • هنر غیررسمی و غیررسمی‌سازی هنر

  • کارگاه تحلیل و خوانش عکس

 

جزییات بیش‌تر درباره‌ی هریک از کلاس‌ها در پایین این صفحه قرار دارد.

 

شیوه‌ی ارایه

کلاس‌های کارنما به‌صورت آن‌لاین و از راه ویدیو کنفرانس (مایکروسافت تیمز) برپامی‌شوند. بیش‌تر کلاس‌ها، هفته‌ای یک‌بار و اغلب ساعت شش به‌وقت ایران آغاز می‌شوند. پس از یک سخن‌رانیِ یک ساعته، نیم‌ساعت از وقت کلاس به بخش سمینار، و نیم‌ساعت پایانی به بحث و گفت‌وگو درباره‌ی موضوع جلسه اختصاص دارد.  از همه‌ی دانش‌جوها انتظار می‌رود که در جریان برگزاری کلاس مشارکت فعال داشته باشند. 

پذیرش دانش جو

شما می‌توانید برای هر کلاس به‌صورت ترمی یا دوره‌ی کامل سالانه ثبت‌نام کنید. برای ثبت‌نام در ایران دو گزینه وجود دارد، از روی سایت یا از اَپ بانک‌تان. برای کسانی که در خارج از ایران زندگی می‌کنند نیز امکان پرداخت از راه پی‌پل، دبیت، و کردیت کارت هست.   

زمان برگزاری

تقویم آموزشی کارنما به شرح زیر است. کلاس‌ها به‌صورت دوره‌های یک‌ساله (سال تحصیلی)  و در قالب سه ترم اصلی و یک ترم تابستانی برگزار می‌شوند. هرچند دوره‌ها تکرارمی‌شوند اما محتوای کلاس‌های کارنما تکرار نمی‌شوند.

ترم پاییز

۱. درس‌گفتارهای مهر

۲. درس‌گفتارهای آبان

ترم زمستان 

۳. درس‌گفتارهای دی

۴. درس‌گفتارهای بهمن

ترم بهار

۵. درس‌گفتارهای اُردی‌بهشت

۶. درس‌گفتارهای خرداد

ترم تابستان 

۷. درس‌گفتارهای تیر

۸. درس‌گفتارهای مرداد

برای مطالعه‌ی شرایط شرکت در کلاس‌ها به این‌جا بروید.

درباره‌ی برنامه‌ی  آموزشی کارنما

یک چرخش آموزشی 

در دهه‌های گذشته، دگرگونی بزرگی در آموزش عالی رخ داده‌است و دانش دیگر تنها در نهادهایی سنتی چون دانشگاه تولید نمی‌شود. هرچند گرفتاری آموزش عالی در ایران، امری خاص این کشور است و نتیجه‌ی اخراج یا عدم‌ هم‌کاری با نیروهای متخصص، اما در سطح جهانی رفته‌رفته نهادهای مختلف آموزشیِ تجربه‌گرا نیز بخش نظرگیری از فرآوری اندیشه را برعهده گرفته‌اند. درس‌گفتارهای کارنما، بی‌آن‌که جاه‌طلبی جبران کاستی‌های نهاد آموزش در ایران را داشته‌ باشد، خود را هم‌گام با این چرخش آموزشی بزرگ در هنر جهانی‌شده‌ی امروز تعریف می‌کند.

دعوت به هم‌کاری

هم‌چون هر بخش دیگرِ کارنما، درهای این بخش نیز به روی آموزگارها باز است. اگر دوست دارید مجموعه‌ای از درس‌گفتارها را درباره‌ی نقد، تاریخ، و نظریه‌ی هنر در قالب یک ترم (هشت سخنرانی) یا حتا یک‌ماه (چهار سخنرانی) ارایه‌کنید، ما با کمال میل آماده‌ایم، طرح درس شما را بخوانیم و با هم‌کاری با یک‌دیگر، درس‌گفتار مورد نظر را در اختیار دانش‌جوهای کارنما بگذاریم. برای شروع این فرآیند، شرح درس خود را (۴۰۰ واژه)، به‌هم‌راه نام هر سخنرانی (سرفصل‌ها) و شرح کوتاهی درباره‌ی هر یک، برای ما بفرستید. برای آشنایی بیش‌تر، فرستادن خودزندگی‌نامه‌ی کوتاه (۲۰۰ واژه) بسیار کمک‌کننده خواهدبود.

همه‌ی درس‌گفتارهای کارنما در قالب دسته‌بندهای کلی زیر ارایه‌می‌شوند. شما می‌توانید نزدیک‌ترین رده را برای ارایه‌ی درس‌گفتار خود انتخاب کنید اما لازم نیست نام کلاس شما صددرصد منطبق با عنوان‌های زیر باشد. 

رده‌های آموزشی کارنما

پ: گرایش  

۱۱. تاریخ نقاشی، طراحی، چاپ
۱۲. تاریخ مجسمه و اینستالیشن
۱۳. تاریخ عکس
۱۴. تاریخ فیلم، ویدیو، انیمیشن 
۱۵. تاریخ اجرا، تاتر، رقص
۱۶. تاریخ هنر مفهوم‌گرا
۱۷. تاریخ هنر رسانه‌‌های دیجیتال
۱۸. تاریخ دیزاین (معماری، گرافیک، مد) 
۱۹. تاریخ هنرهای نادیداری (موسیقی، ادبیات، ...)

ت: میان‌رشته‌ای 

۲۰. تاریخ هنر و امر اجتماعی 
۲۱. تاریخ هنر و فرهنگ دیداری
۲۲. تاریخ هنر و امر جنسی
۲۳. تاریخ هنر و علم
۲۴. تاریخ هنر و قومیت
۲۵. تاریخ هنر و اقتصاد 
۲۶. تاریخ هنر و روان‌کاوی

الف: هسته

۱. تاریخ هنر اروپا و امریکا

۲. تاریخ هنر آسیا، امریکای لاتین، و آفریقا

۳. تاریخ هنر ایران

۴. تاریخ هنر سده‌ی ۲۱

۵. تاریخ هنر سده‌ی ۲۰

۶. تاریخ هنر سده‌ی ۱۹

۷. تاریخ هنر مدرن

ب: روش

۸. تاریخ نقد و تاریخ‌نگاری هنر

۹. تاریخ زیباشناسی و نظریه‌‌ی هنر

۱۰. تاریخ نهادی هنر

Kaarnamaa Back.jpg

درس‌گفتارها تازه‌ترین تلاش کارنما برای پاسخ‌دادن به نیازهای فکری و نظری هنر امروز ایران است. در این مجموعه کلاس‌ها، آموزگارهای کارنما می‌کوشند شماری از مهم‌ترین موضوع‌های تاریخ هنر مدرن و معاصر را در قالب درس‌گفتارهایی پایه‌ای و روش‌مند ارایه‌کنند. همه‌ی دوره‌ها با برنامه‌ی درسی به‌دقت طراحی‌شده، مجموعه‌ی کامل‌ مقاله‌ها و منابع، و در قالب ترکیبی از سخنرانی و سمینار ارایه‌می‌شوند. هدف نخستِ همه‌ی دوره‌ها آن است که شرکت‌کننده‌ها درکی درست و فراگیر از مبانی تاریخ و نظریه‌های هنر به‌دست بیاورند. 

امکان‌های  آموزش دیجیتال، بستری برای تماس  فراهم می‌کنند.

کارنما پدیده‌ای دیجیتال است و می‌کوشد از همه‌ی ابزارهای آن‌لاین سود ببرد تا مرزهای بین درون و بیرون را کم‌رنگ‌کند. به همین دلیل، شاید این نخستین بار باشد که کلاس‌های کارنما بدل به فضایی برای تماس دانش‌جوها، هنرجوها، و اندیش‌گرهای فارسی‌زبان در تمام دنیا می‌شوند. درس‌گفتارهای کارنما از تهران، لندن، و نیویرک ارایه شده و امکان ثبت‌نام و پذیرش برای همه در داخل و خارج از ایران وجود دارد. 

با ثبت‌نام در کلاس‌ها، همه‌ی دانش‌جوها به بایگانی کارنما، شامل صدها مقاله درباره‌ی جنبه‌های مختلف هنر مدرن و معاصر جهان دست‌رسی خواهند داشت.

یکی از مهم‌ترین هدف‌های کلاس‌های کارنما آموزش مبانی نظری و تاریخی هنر است اما درس‌گفتارها می‌توانند بخشی از محیط یا اکوسیستمی پژوهشی‌ تلقی شوند که هدف آن ایجاد دگرگونی ساختاری در نقد، نظریه، و تاریخ‌نگاری هنر ایران از راه پرورش حرفه‌ای کسانی‌ست که به اندیشیدن و نوشتن درباره‌ی هنر علاقه دارند.

کارنما یک اِکوسیستم فکری‌ درباره‌ی نقد، نظریه، و تاریخ هنر است.

گام نخست برای برخورد حرفه‌ای با  جنبه‌ی تئوریک هنر

از آن‌جا که کارنما پیش از هر چیز یک نهاد پژوهشی‌ در زمینه‌ی تاریخ و نظریه‌ی هنر امروز جهان است، می‌کوشیم امکان‌های زیر را برای علاقه‌مندها فراهم کنیم: 

در پایان دوره، امکان ادامه‌ی هم‌کاری با گروه از راه نشر نقد و مقاله‌های آکادمیک در فصل‌نامه، و یا ارایه‌ی مقاله در همایش‌های بخش گفتارها وجود دارد. 

آموزگارهای کارنما می‌کوشند درصورت امکان، از راه ایجاد پیوند بین دانش‌جوها با هنرمندها، نویسنده‌ها، کتاب‌خانه‌ها، و دیگر نهادهای هنری، زمینه‌ی رشد حرفه‌ای آن‌ها را فراهم کنند. 

شرح درس‌ها

 

تاریخ نقد و تاریخ‌نگاری هنر

کارگاه آزاد نگارش، ویرایش، و نشر (کانون)

دبیرهای کارنما و پژوهش‌گرهای مهمان

از فرودین ۱۴۰۱، کارنما مجموعه‌ای از کارگاه‌های پایه را درباره‌ی جنبه‌های مختلفِ نوشتن درباره‌ی هنر (نقد، مقاله‌ی تخصصی، متن نمایشگاه، و مانند آن‌ها) به‌صورت آزاد برگزارمی‌کند تا بتواند گام کوچکی را در راه برطرف‌کردنِ دشواری‌های موجود در این زمینه‌ها بردارد. دبیرهای کارنما و استادهای مهمان در هر یک از این کارگاه‌ها می‌کوشند یکی از چالش‌های اصلی پیشِ روی یک نویسنده‌ی هنری را زیر ذره‌بین بگذارند و پیش‌نهادهایی عملی برای حل آن‌ها ارایه‌کنند. این کارگاه‌ها به‌صورت ماهانه برگزار می‌شوند و شرکت در آن‌ها برای همه آزاد است. امکان ثبت‌نام رایگان برای آن دسته از مخاطب‌هایی که مایلند در جریان هر کارگاه پرسش‌های خود را طرح کنند و یا پیش از برگزاری کارگاه ایمیلی برای یادآوری دریافت کنند، فراهم است.

 

تاریخ عکس

نقد و نظریه‌های انتقادی عکاسی

زانیار بلوری | تابستان ۱۴۰۱

مجموعه درس‌گفتارهای «نقد و نظریه‌های انتقادی عکاسی» می‌کوشد تا با مرور برخی از مهم‌ترین نظریه‌ها و روی‌کردهای انتقادی عکاسی سده‌ی بیستم زمینه را برای تحلیل تصویریِ عکاسانه فراهم کند. فراتر از توصیف بصری، حسی و فناورانه‌ی عکس‌ها، برخورد تاریخی-نظری به نقد عکس در کنار مواجه با تصویر عکاسانه از طریق روی‌کردهایی چون نقد زیباشناختی، نشانه‌شناختی، فمینیستی و ... محور بحث این کلاس خواهند بود. در این دوره می‌کوشیم تا در هشت جلسه، عکس را در فرآیندی تحلیلی درک کنیم و آن را در بستر کلان‌تر انتقادی این رسانه بشناسیم. بی‌شک هرچه خواننده‌ی عکس بیش‌تر با روش‌ها و شیوه‌های متفاوت نقد و روی‌کردهای نظری و انتقادی عکاسی آشنا باشد، هر چه فرایندهای تولید اثر را بهتر بشناسد، و هرچه دقیق‌تر به مسائل پیرامونی اثر و ابزار تولید آن توجه نشان دهد، به درکی عمیق‌تر و نقدی ژرف‌تر از اثر خواهد رسید.

 

تاریخ هنر و امر اجتماعی | تاریخ نهادی هنر

هنر غیررسمی و غیررسمی‌سازی هنر:

اندیشه‌هایی در باب سیاست‌ورزی خلاقانه در فضای همگانی

پوریا جهانشاد | تابستان ۱۴۰۱

 

درس‌گفتار «هنر غیررسمی و غیررسمی‌سازی هنر» به کارکردهای سیاسی-اجتماعی هنر امروز ایران و جهان می‌پردازد. ظاهرا دیگر شبهه‌ای در این ادعا وجود ندارد که هنر به‌مثابه‌ی یک ابزار، می‌تواند علیه فلان قدرت یا ایدئولوژی حاکم قرارگرفته و موجب تغییرات ریزودرشت در آن شود. در این شرایط به احتمال چندان عجیب نیست که به هر نمایش‌گاه، دوسالانه و حتا فضای نقد و نظری که در ایران و جهان سرک می‌کشیم، نام هنر و هنرمندهای سیاسی احاطه‌مان می‌کند؛ هنر و هنرمندهایی که حتا پشتیبانی و تشویق آشکار نهادهای رسمی و حاکمیتی از آن‌ها کمترین تعجبی را برنمی‌انگیزد. بااین‌وجود، شواهد نشان می‌دهد علیرغم فربه‌شدن هنر ازآن‌چه «سیاست» نامیده می‌شود و تغییر پارادایم ظاهری هنرِ معاصر از «ارزش‌گذاری بر مبنای مادیت اثر» تا «ارزش‌گذاری بر مبنای کارکردهای سیاسی-اجتماعی»، هنر معاصر با نوعی بن‌بست یا «دور باطل» مواجه شده است. در این کلاس ابتدا به دلایل ناکامی هنر معاصر در زدودن قیدوبندهای میدان هنر و ناتوانی آن در تحقق وعده‌های سیاسی-اجتماعی‌اش پرداخته می‌شود و سپس راه‌کارهایی را مرور می‌کنیم که می‌توانند گزینه‌هایی برای خروج از این بن‌بست باشند. ازآن‌جاکه مبانی موردنظر به‌شدت وام‌دار برخی نظریه‌های «زیست غیررسمی» و «مطالعات شهریِ انتقادی» است، از این راهکار به تسامح می‌توان تحت عنوان «غیررسمی سازی هنر» و از نوع هنر موردنظر می‌توان به‌عنوان «هنر غیررسمی» یا «هنر مردمان عادی» یاد کرد.

 

تاریخ عکس

کارگاه تحلیل و خوانش عکس

نسترن صارمی | تابستان ۱۴۰۱

«کارگاه تحلیل و خوانش عکس» به بررسی و تمرین شیوه­‌های خواندن عکس در ژانرهای متفاوت می­‌پردازد. آشکار است که ادراک ما از زندگی روزمره، خود، جهان، و گذشته بیش از هر زمان دیگری به میانجی تصویر شکل‌می­‌گیرد و در این میان، عکس یکی از پر کاربردترین رسانه­‌هاست. عکس در مقام رسانه­‌ای دیداری به شیوه­‌های متفاوتی می­‌تواند در بازتاب، دگرگونی، و ساختن واقعیت در جهان ما نقش ایفا کند. عکس چگونه واقعیت را تولید، بازتولید، یا دگرگون می­‌کند؟ عکس چگونه در یک بستر اجتماعی-فرهنگی و تاریخی کار می­‌کند؟ رمزگشایی یا تفسیر یک عکس خانوادگی چه تفاوتی با یک عکس حرفه‌­ای یا ژورنالیستی دارد؟ چگونه می­‌توان از فهم عکس به فهم تاریخ نقب‌زد؟ عکس‌­ها چگونه حافظه‌ی فردی و جمعی ما را شکل داده یا دگرگون می­‌کنند؟ برای پرداختن به این پرسش‌­ها در این کلاس می­‌کوشیم تا با بررسی روی‌کردهای متفاوت زیباشناختی، تفسیری و انتقادی، به صورت کارگاهی نوشتن درباره‌ی عکس­‌ها را تمرین کنیم.

درس‌گفتارهای پیشین کارنما

تاریخ هنر اروپا و امریکا | تاریخ هنر مدرن

تاریخ هنر امریکا

علی رضا صحاف زاده | سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹

 

مجموعه‌ درس‌گفتارهای «تاریخ هنر امریکا»، مروری دارد بر هنر ایالات متحد از پایان سده‌ی هژدهم تا امروز و می‌کوشد پیوندهای بین هنر و جامعه‌ی این کشور را از منظری تاریخی درک کند. در این مجموعه از سخنرانی‌ها، هنرِ نخستین جمهوری دمُکراتیکِ مدرن و چالش‌های پرشمار آن، از جنگ داخلی گرفته تا بحران اقتصادی دهه‌ی سی، جنگ سرد، جهان‌گری، و نسبت آن‌ها با مدرنیسم و پست‌مدرنیسم سنجیده‌می‌شود. در پایان این مجموعه از درس‌گفتارها، می‌توانیم امکان‌ها و محدودیت‌های تحلیل هنر یک کشور در چارچوب ملی را در گفتار هنر تراملی امروز بسنجیم.  

تاریخ زیباشناسی و نظریه‌های هنر 

هنر و نظریه‌های رسانه

پرنیان فردوسی | تابستان ۱۴۰۰

هدف درس‌گفتارهای «هنر و نظریه‌های رسانه»، درک ‌«هنر رسانه‌‌ای نو» از جای‌گاه اندیشه‌های علوم ارتباطات و پژوهش‌های فرهنگی‌ست. پیش‌رفت‌های تکنولُژی‌‌ از نیمه‌ی سده‌ی بیستم امکانات بیانی تازه‌ای را به هنر افزوده است و این سبب شده تا شاخه‌ای مجزا به نام «هنر رسانه‌ای» شکل بگیرد. در این مجموعه درس‌گفتار، امکانات رسانه‌‌ای هنر را با در نظرگرفتن ویژگی‌های رسانه هم‌چون میان‌کنشی (تعاملی) و زمان‌مند بودن، و در شاخه‌هایی از هنر چون عکاسی، ویدیو، ساوند، و تصویر دیجیتال مرور خواهیم کرد.

تاریخ هنر و امر اجتماعی

کنش اجتماعی در هنر امروز

نسترن صارمی​ | تابستان ۱۴۰۰

مجموعه درس‌گفتارهای «کنش اجتماعی در هنر امروز» به رابطه‌ی هنر با جامعه و امر اجتماعی از نیمه‌ی سده‌ی بیستم تا امروز می‌پردازد. میراث دادا و فوتوریسم نسبت هنر با زندگی روزمره و کردار اجتماعی را دگرگون کرد و از ابتدای دهه­‌ی ۱۹۶۰ میلادی جریان‌هایی چون فلوکسوس و هپنینگ با شتاب و ریتمی تازه­ نسبت هنر و جامعه را به مرکز توجه آوردند. اما هنر  اجتماعی از آن سال‌ها تا به امروز کثرت­، تنوع، و دامنه­‌ی بیش‌تری یافته است و عنوان‌هایی تازه نیز برای نام­‌گذاری این کردارها پیش‌نهاد شده‌­اند: هنر متعهد به اجتماع، هنر مداخله‌­گر، هنر مشارکتی، هنر اجتماع­‌محور، و مانند این‌ها، نمونه‌هایی‌‌اند که برخی از نظریه‌­پردازها از آن‌ها زیر نام کلی‌­تر «چرخش اجتماعی» یاد می‌­کنند. در این ترم از سرگذشت و زمینه­‌ی تاریخی ظهور این جریان‌ها خواهیم گفت و با به بحث گذاشتن روی‌کردهای متفاوت به کنش اجتماعی در هنر، امکان‌­ها، کثرت‌­ها، و تعارض­‌های این جریان‌های هنری را مرور خواهیم کرد.

تاریخ اجرا، تاتر، رقص

مبانی نظری بدن

در  هنر  سده‌ی بیستم و امروز

کامنوش خسروانی | زمستان ۱۴۰۰

 

من با بدنم آشنا هستم و ماهیت آن را با گوشت و استخوان درک می‌کنم، با این بدن است که من، من هستم؛ از دل این بدن است که با دیگری و جهان در ارتباطم؛ اما آن‌چنان که آگوستین قدیس درباره‌ی زمان می‌گوید: «اگر از من درباره‌ی چیستی آن بپرسید دیگر نمی‌دانم». 

 

نظریه‌های در ارتباط با بدن بخش مهمی از گفتارهای هنر امروز را شکل می‌دهند؛ از هنر اجرا و هنر همگانی تا سیاست‌های بدن و هنر سایبرنتیک. در این درس‌گفتار مفهوم «بدن» را نه در جای‌گاه پدیده‌ای از پیش شناخته‌شده که به‌مثابه‌ی برساختی تاریخی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مطالعه می‌کنیم. در دل این شبکه‌های درهم‌تنیده که «بدن» را می‌سازند، این کلاس فرصتی‌ست تا با مطالعه‌ی متن‌های نظریه‌پردازهای سده‌ی بیستم و معاصر بدن، از سویی کدها و نُرم‌های اجتماعی بازنمایی بدن، و از سوی دیگر، فرایندهای حسی، ادراکی و بدنمند سوژه‌شدن را در رفت‌و‌آمد میان من و جهان (جمعیت‌های انسانی، طبیعت، تکنولُژی و شبیه به آن) و در شکل‌های مختلف آفرینش و پردازش هنری بررسی کنیم. پژوهش در این دوره بینارشته‌ای خواهد بود؛ نه تنها میان رشته‌های گوناگون علوم انسانی و اجتماعی مانند فلسفه و انسان‌شناسی، که میان پژوهش‌ها و روش‌شناسی‌های هنری. هر جلسه بر دو بخش اصلی متمرکز خواهد بود: 

۱- مطالعه، گفت‌وگوی زایا و گزارش درباره یک دیدگاه 

۲- روش‌شناسی تنظیم و نوشتن گزارش 

تاریخ فیلم، ویدیو، انیمیشن 

مستندنگاری و تخیل  انتقادی

گذر واقعیـت از فلسفه به سیاست

پوریا جهانشاد |‌ زمستان ۱۴۰۰

 

مجموعه درس‌گفتارهای «مستندنگاری و تخیل انتقادی: گذر واقعیت از فلسفه به سیاست»، نگاهی‌ست انتقادی به ساز و کار بازنمایی و ساخت تخیل اجتماعی از «دیگری»‌های برون فرض شده از مرزهای قراردادی تاریخ، فرهنگ و عقلانیت. سرآغاز بحث‌مان در این مجموعه باز می‌گردد به سال‌های رو به تثبیت دولت-ملت‌های اروپایی و بازگشت تدریجی استعمارگران به کشورهای خود؛ بزنگاهی که در آن گروه‌هایی که از پشتوانه‌ی برخی آکادمی‌های تازه تأسیس برخوردار بودند را بر آن داشت تا تخیلات خود نسبت به دیگر اقوام را با اتکا به «مشاهده» و استنتاج‌های حاصل از آن اعتبار بخشند. این اتکای خدشه‌ناپذیر به مشاهده و «دیگری سازی» حاصل آن که تا پیش از نیمه دوم قرن بیستم توجهی را به خود جلب نمی‌کرد، به یک‌باره پس از شورش‌ها و انقلاب‌های خیابانی در نیمه‌ی دوم این قرن، دامنه‌ی اعتراضات فراوانی را متوجه خود دید. در این دوران نه‌تنها در جهان غرب، بلکه در آفریقا و خاورمیانه می‌شد صداهای معترضی را در انتقاد به اشکال بازنمایی شنید که حاکی از رشد آگاهی قومی-طبقاتی نسبت به سازوکارهای هژمونیک سلطه از طریق رسانه‌های تصویری بود؛ روندی که متاسفانه چندان تداوم نیافت و در کمتر از دو دهه، با اندکی تغییرات، به تنظیمات کارخانه بازگشت.

گذر از دور باطل مستندنگاری امروز، ازیک‌طرف نیازمند بازخوانی انتقادی این تجربه‌ی تاریخی و از طرف دیگر نیازمند بازاندیشی در حوزه مفاهیم و به چالش کشیدن روندهای به‌ظاهر عقل سلیمی حاکم بر عرصه‌ی «بازنمایی» است. این درس‌گفتارها می‌کوشد به این دو محور بپردازد و در همین چارچوب در خصوص چیستی و ماهیت آن‌چه «واقعیت اجتماعی» و «سندیت تصویر» نامیده می‌شود نیز مباحثی را به صورت مصداقی عرضه کند. هم‌چنین در این دوره به شکلی ایجابی به ضرورت جانشینی راهکارهای «مداخله محور» به‌جای «مشاهده محور» می‌پردازیم. نمونه‌های انتخاب شده برای این درس‌گفتار از مستندهای متفاوت و در جغرافیاهایی متکثر است اما اغلب تمرکز را بر بررسی نمونه‌هایی از مستندنگاری در ایران نگاه خواهیم داشت.

تاریخ هنر مدرن | تاریخ هنر سده‌ی ۱۹

نقاشی مـدرن  اروپا   در سـده‌ی نـوزدهم

محمدرضا میرزایی | زمستان ۱۴۰۰

مجموعه درس‌گفتارهای «نقاشی مدرن در اروپا» می‌کوشد تا زمینه‌های شکل گیری و ویژگی‌های نقاشی مدرن در اروپا را بررسی کند. در این دوره با در نظر گرفتن تعریف بریونی‌فر مورخ هنر بریتانیایی از هنر مدرن که آن را «هنر تفاوت» و یا شکلی از تفاوت می‌داند، به چگونگی شکل‌گیری چنین کیفیتی در کارهای نقاش‌های مهم سده‌ی نوزدهم خواهیم پرداخت که در انتخاب موضوع و رفتار نقاشانه‌‌ و زمینه‌ی نمایش نقاشی‌ها نمود پیدا می‌کند. «علیه و برای آکادمی»، «ظهور آوانگاردها» و «امپرسیونیسم و پس از آن» عنوان‌های کلی سر فصل‌های این دوره هستند که با محور قرار دادن شیوه‌ی کار نقاش‌های برجسته‌ی سده‌ی نوزدهم مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
 

تاریخ هنر و علم

هنر، تکنولُژی، و نظریه‌های علمی: 

از مدرنیسم تا پسااینترنت

حسین ایالتی | سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰

 

مجموعه‌ درس‌گفتارهای «هنر، تکنولُژی، و نظریه‌های علمی» می‌کوشد تا نقشِ محوری رسانه‌ها، ماشین‌ها، ابزارها، و ایده‌های علمی مدرن را در هنر سده‌ی بیستم و بیست‌ویکم مرور کند. از اختراع سینما تا کامپیوتر، و از دوربین‌های مداربسته تا درُن‌ها، هنر همواره پذیرای تکنولُژی‌های مدرن بوده است اما تنها چند سال است که این تجربه‌گری‌ها در مرکز توجه تاریخ و نظریه‌ی هنر قرار گرفته‌اند. این درس‌گفتارها در ترم بهار بر درون‌مایه‌ای متمرکز خواهد بود که بخش مهمی از هنر امروز بر پایه‌های آن استوار است. عصر داده‌های دیجیتال سرنوشت جهان تصویر و فرهنگ دیداری ما را برای همیشه دگرگون کرد. در این ترم تلاش می‌کنیم تا این دگرگونی در تکنولُژی تصویر را از نخستین درگیری‌های هنرمندها با زیباشناسی دیجیتال و نت‌آرت تا دغدغه‌های امروزین پیرامون سیاست‌های هویتی و نظارتی پی‌گیری کنیم. 

تاریخ نقد و تاریخ‌نگاری هنر

نقد هنری و نظریه‌های انتقادی

در جهـان و ایــران

میلاد رستمی | سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰

 

مجموعه درس‌گفتارهای «نقد هنری و نظریه‌های انتقادی در جهان و ایران» مروری‌ست بر مهم‌ترین دگرگونی‌ها و روش‌شناسی نقد هنری و تاریخ‌نگاری‌ هنر مدرن و پسامدرن، با تکیه بر شماری از متن‌ها و نظریه‌‌پردازهای کلیدی این زمینه‌ها. هدف اصلی دوره، آشنایی با جریان‌ها نقد هنری‌ست که در مسیر مدرنیسم سویه‌ی نظری هنر و ادبیات انتقادی آن‌را شکل داده‌اند. هم‌چنین در این دوره به نقد هنری در ایران نیز می‌پردازیم و با خواندن و بحث بر سر منتقدهای هنری برجسته‌ی جریان هنر نوگرای ایران، می‌کوشیم نگاهی به سویه‌ی نظری هنر در ایران داشته باشیم. هم‌چنین، در این دوره با بررسی شماری از رویکردهای نقد هنری امروز امکان استفاده‌ی عملی از این دیدگاه‌های تئوریک را برای واکاوی، تفسیر، و ارزیابی تصویر فراهم کنیم. در پایان، شیوه‌های مختلف نوشتن درباره‌ی هنر در بستری کارگاهی در کانون توجه کلاس قرارخواهد گرفت.

تاریخ فیلم، ویدیو، انیمیشن | تاریخ هنر و امر اجتماعی | تاریخ زیباشناسی و نظریه‌ی هنر

سیاست، زیباشناسی، سینما :
خوانش سینمای پدرو کوستا و نسبت آن با اندیشه‌ی ژاک رانسیر

صالح نجفی

سیاستِ فیلم‌های پدرو کوستا را چگونه باید ارزیابی کرد؟ جواب این پرسش به نظر آسان می‌نماید: موضوع محوری فیلم‌های او در کانون سیاست معاصر نیز جای دارد – سرنوشت استثمارشدگان، سرنوشت کسانی که از مستعمره‌های سابق پرتغال در آفریقا به هوای یافتنِ کار به کارگاه‌های ساختمانیِ پرتغال آمده‌اند. این مردان افریقایی یار و  دیار خویش را ترک گفته‌اند، سلامت جسم و روان‌شان را به خطر انداخته‌اند و بعضی از ایشان جان‌شان را در این کارگاه‌ها از دست داده‌اند. اینان پیش‌تر در حلبی‌آبادهای شلوغِ حومه‌ی لیسبن ساکن بودند تا سرانجام دولت پرتغال ایشان را به‌زور به منزل‌هایی جدید انتقال داد، خانه‌هایی جادارتر، مدرن‌تر اما نه لزوما راحت‌تر و دلخواه‌تر. به این هسته‌ی سیاسی در فیلم‌های کوستا دیگر مضمون‌های حساس سیاسی افزوده می‌شود: در فیلم کازا دِ لاوا (خانه‌ی گدازه‌ای) آثار سیاست‌های سرکوبگرانه‌ی رژیم سالازار را می‌بینیم که مخالفان سیاسی را ... ادامه

 

هم‌چون هر محیطِ آموزشی دیگری، کلاس‌های کارنما نیز رویه‌ها و پرُتکل‌هایی دارند که باید رعایت شوند. با توجه به این‌که فضای مجازی و بسترهای آن‌لاین تجربه‌ی به‌نسبت تازه‌ای را در فضای آموزشی ایجاد می‌کند، خواهش ما این است که پیش از ثبت‌نام به نکته‌های زیر دقت کنید و در نظر داشته باشید که ثبت‌نام شما به‌مثابه‌ی پذیرش این شرایط است:

  • در هنگام ورود، با دوربین روشن وارد محیط کلاس شوید. دوربین را هنگامی ببندید که آموزگار سخن‌رانی خود را آغازمی‌کند. در صورت روشن نبودن دوربین، برگزارکننده‌های کلاس امکان قطع ارتباط شما با کلاس را دارند و در صورت تکرار ثبت‌نام شما لغو می‌شود.

  • برای پایین ‌نگه‌داشتنِ سروصدای پس‌زمینه، میکروفُنِ شما تنها زمانی باید باز باشد که اجازه‌ی صحبت دارید یا آموزگار اعلام بحث آزاد کرده است. درنهایت، تصمیم در همه‌ی این موردها با آموزگار است. 

  •  توجه کنید که در محیطی آرام، متمرکز، و مناسب باشید تا آرامش کلاس رعایت شود. در غیر این‌صورت و برای حفظ مسیر کلاس سخن‌ران می‌تواند ویدیو و صدای شما را تا بازگشت به شرایط طرح شده قطع کند.

  • کلاسِ درس، برنامه‌‌ی رادیویی یا ویدیوی آموزشی نیست. از این ‌رو، کارنما محتوای کلاس‌هایش را برای عرضه‌ی آن‌لاین یا پخش دوباره ضبط نمی‌کند. خواهش می‌کنیم از ضبط کلاس‌ها به هر شکل پرهیز کنید. محتوای آموزشی موردِ نیاز دانش‌جوها از راه وب‌سایت صفحه‌ی کلاس در اختیار شما قرارمی‌گیرد.

  • مهم‌ترین راه ارتباطی تیم آموزش کارنما با شما آدرس ایمیلی است که با آن ثبت‌نام می‌کنید، لطفا این ایمیل را به‌طور منظم چک کنید. همین‌طور، در صفحه‌ی ویژه‌ی دانش‌جوها، پیام‌های مهم مربوط با کلاس‌ها به‌روزرسانی می‌شود.

  • ​وقتی کلاس به پایان می‌رسد، روی نشانِ قطع تماس فشاردهید و از فضای کلاس خارج شوید.

  • بدیهی‌ست که کلاس‌های آنلاین به اینترنت باکیفیت نیاز دارند. لطفا از کیفیت اینترنت خود مطمئن شوید.

  • از لپ‌تاپ یا کامپیوتر برای شرکت در کلاس استفاده کنید، مُبایل ابزار خوبی برای دیدن تصویر و تمرکز بر کلاس نیست.

شرایط شرکت در کلاس‌ها

 

اگر پرسشی دارید، با ما تماس بگیرید:

تلفن کارنما

۰۹۰۵ ۸۷۲ ۹۹ ۵۹

ایمیل

tamaas@kaarnamaa.com

© 2012 - 2022 by Kaarnamaa + Accent Wall

هرگونه استفاده از محتوای منتشر شده در کارنما،

تنها با اجازه‌ی نوشتاری ناشر ممکن است.