این صفحه برای کاربران مُبایل

طراحی شده است.

قدیمی‌تر >

Please reload

سویه‌های گوناگون هویتِ جنسی، امری بسیار ازنظردورمانده در هنر ایران به‌نظرمی‌رسد. در ذهنِ روشن‌فکریِ ایران، دغدغه‌هایی «بزرگ‌تر» چون طبقه و دیگر مفهوم‌های مرتبط با آن چون سرمایه‌داری و امپریالیسم، هم‌و...

«خواندن روزنامه‌ی صبح، نیایش بامدادی یک رئالیست است»؛ این جمله‌ی فریدریش هگل اگر در خوانش کارهای پیشین نیکی نجومی کارآمد باشد، اکنون دقیق‌ترین توصیف را از فرآیند شکل‌گیری مجموعه‌ای از کارهای قدیمی اما...

«کرل بُوی»، هنرمند مجسمه‌ساز معاصر، گویا باکی از نمایش تاثیر آشکاری ندارد که مجسمه‌های «جان چمبرلین»، مدرنیست امریکایی، بر بخشی از کارش گذاشته‌اند. چمبرلین بیش از هرچیز با مجموعه حجم‌هایی شناخته‌شده‌ا...

مجسمه‌ها و اینستالیشن‌های بزرگ‌اندازه‌، چندرنگ، و بی‌شکل‌ ریچل هریسن، [۱] سرشارند از اشاره‌های چندگانه به تاریخ هنر و فرهنگ مردمی که با بهره‌گیری از دامنه‌ای گسترده‌ از کارماده‌ها و شی‌های روزمره، لای...

هنرمندهای انگشت‌شماری پای سینما را به گالری‌ها و موزه‌ها بازکردند و «استیو مک‌کویین»، [۱] هنرمند و کارگردان انگلیسی، بی‌تردید یکی از ادامه‌دهنده‌های راه آن‌هاست. او زندگی حرفه‌ای خود را در جای‌گاه هنر...

«فلیکس تورلِمان» به سال ۲۰۰۴ و در مقاله‌ی «از یک تصویر به اَبَرتصویر، چالشی تازه برای هرمنُتیک تاریخ هنر»، ایده‌ی اصلی تزِ کتاب ده سال بعد خود را با نام «بیش از یک تصویر:‌ تاریخ هنر اَبَرتصویر» ارایه‌...

«مِی استیوِنز» [۱] بخش بزرگی از کارنامه‌ی هنری خود را به درگیری‌های زیباشناختی و فکری درباره‌ی کنش‌های سیاسی و اجتماعی جامعه‌ی امریکا مانند حق مدنی رنگین‌پوست‌ها، جنبش‌های ضدجنگ، و فمینیسم اختصاص‌داد....

مسعود عربشاهی یکی از هنرمندهای برجسته‌ی «سقاخانه» بود که توانست به سویه‌هایی تازه از تصویر نوگرا در هنر دهه‌ی ۱۳۴۰ ایران برسد. رد پای جنبش سقاخانه را می‌توان در کار او به‌طرزی متفاوت با کار بیشینه‌ی ه...

«بیش از نیمی از بهترین‌ کارهای تازه در چند سال‌‌ گذشته نه نقاشی بوده‌اند و نه مجسمه». [۱]

دانلد جاد هنگام آغازکردن مقاله‌ی «شی‌های ویژه» [۲] با جمله‌‌ی بالا، هیچ‌گاه گمان‌نمی‌کرد روزی جنبشی زیر نام مین...

حذف پایه، مجسمه‌ی مدرن را با امکان‌هایی تازه‌ روبه‌رو کرد که یکی از آن‌ها به‌مرکزآمدنِ پیرامون و فضا بود. «پیرامون» [۱] مفهومی بود که «اَلن کَپرو»، [۲] در پیوند با مجسمه‌های بزرگ و نیز اجراهایی به‌کار...

مرزشکنی هم‌واره یکی از سازمایه‌‌های محوری هنر بوده است. پرده‌دری و پرخاش و خشونت همواره ابزارهایی در دست هنرمندها بوده‌اند تا با آن‌ها گرایشِ شهروندها را به عادت‌ها و هنجارهای تکرارشونده و بدیهی‌پنداش...

روز سه‌شنبه، ۲۷ خرداد ۹۹، یکی از گفتارهای کارنما به بررسی پیوند معماری و قدرت در آغازین‌گام‌های مدرن‌سازی ایران اختصاص داشت. در این نشست، بابک افشار به ارايه‌ی پژوهش خود با زیرنامِ «چشم‌اندازی تاریخی...

هنرمندهایی هستند که کارشان بیش از آن‌که برای ذهن یا قلب مخاطب آفریده شده‌باشند، معده‌شان را هدف می‌گیرند. مجسمه‌ها و اینستالیشن‌های نایری باغرامیان از چنین سنت هنری‌ای می‌آیند و نتیجه‌ی مواجهه با آن‌ه...

روز سه‌شنبه ۶ خرداد ۹۹، یکی از گفتارهای کارنما به تاثیر پراکنش ویروس کرونا (کًوید ۱۹) بر جهان هنر و راه‌کارهای نهادهای هنری در برابر این پدیده‌ اختصاص یافت. در این گفتار گروه دبیرهای کارنما برای بررسی...

زمانی که جودیث باتلر در سال ۱۹۹۰ پیش‌طرحِ نظریه‌اش را درباره‌ی «اجراگری» [۱] منتشرمی‌کرد، سیندی شِرمن سخت گرفتارِ برپایی نمایشگاهی از مجموعه‌ای بود که چندی بعد با نام «تاریخ هنر» شناخته شد. تا آن هنگا...

>

Please reload

کارنما را از اینستاگرم

.خود پی‌گیری کنید

© 2012 - 2020 by Kaarnamaa + Accent Wall

هرگونه استفاده از محتوای منتشر شده در کارنما،

تنها با اجازه‌ی نوشتاری ناشر ممکن است.