TEK.jpg
Kaarnamaa Logo L.png

درس‌گفتارهای کارنما

هنر، تکنولُژی، و نظریه‌های علمی

حسین ایالتی

پاییز  ۱۳۹۹

پیام‌های مهم

برای ورود به فضای کلاس آن‌لاین،

  در ساعت برگزاری کلاس، روی لینک زیر کلیک کنید.

پیام ۱۱ مهر 

دوستان خیلی خوش‌حال شدم از ملاقاتتون. این صفحه‌ی ویژه‌ی درس‌گفتار هنر، تکنولُژی، و نظریه‌های علمی است و در این‌جا ماده‌کارهای آموزشی ویژه‌ی هر جلسه را در اختیارتان می‌گذارم.

اگر هر پرسشی داشتید می‌توانید از راه ایمیل زیر با من در ارتباط باشید.

دوشنبه‌ها، ساعت ۶ تا ۷:۳۰ عصر تهران

شرح درس

مجموعه‌ درس‌گفتارهای «هنر، تکنولُژی، و نظریه‌های علمی» می‌کوشد تا نقشِ محوری رسانه‌ها، ماشین‌ها، ابزارها، و ایده‌های علمی مدرن را در هنر سده‌ی بیستم و بیست‌ویکم مرور کند. از اختراع سینما تا کامپیوتر، و از دوربین‌های مداربسته تا درُن‌ها، هنر همواره پذیرای تکنولُژی‌های مدرن بوده است اما تنها چند سال است که این تجربه‌گری‌ها در مرکز توجه تاریخ و نظریه‌ی هنر قرار گرفته‌اند. در این دوره تلاش می‌کنیم تا جریان‌های اصلی‌ هنر مدرن هم‌چون دادا، هنر مفهومی، و هنر دیجیتال را از دریچه‌ی رابطه‌ی آن‌ها با نظریه‌های علمی و پیش‌رفت تکنولژی واکاوی کنیم؛ چه آن‌جا که تکنولژی در نقش رسانه‌‌ای هنری به‌کار رفته است و چه در جایی‌که هنرمندها به دگرگونی جهان به واسطه‌ی تکنولژی واکنش نشان داده‌اند.

این دوره از درس‌گفتارها در سه ترم (سه فصل) ارایه‌می‌شود:

 

  • پاییز ۱۳۹۹ (۲۰۲۰): مدرنیسم، ماشین‌ها، و آینده‌‌ی مکانیکی: فوتوریسم تا فلاکسس | هشت درس‌گفتار

  • زمستان ۱۳۹۹ (۲۰۲۱): سیستم‌های پیچیده: هنر محاسبه‌ای و مفهومی در دهه‌ی شصت و هفتاد | هشت درس‌گفتار

  • بهار ۱۴۰۰ (۲۰۲۱): عصر داده‌های دیجیتال: از نت‌آرت تا نظارت انبوه | هشت درس‌گفتار

پیام ۸ مهر 

اگر هنوز اشتراک رایگان کارنما را دریافت نکرده‌اید، در صفحه‌ی ویژه‌ی درس‌گفتارها فرم اشتراک را پر کنید و در وب‌سایت برای خود یک اکانت بسازید. 

پیام ۷ مهر 

 

- توصیه می‌کنم کمی زودتر از آغاز کلاس لینک را باز کنید.

- لطفا در ابتدای کلاس با ویدیوی روشن وارد شوید.

- توجه کنید که در محیطی آرام، متمرکز، و مناسب باشید.

- لطفا از کیفیت اینترنت خود مطمئن شوید.

- از ضبط صدا و تصویر کلاس‌ها خودداری کنید.

برنامه‌ی درسی ترم

مدرنیسم، ماشین‌ها، و آینده‌‌ی مکانیکی: فوتوریسم تا فلاکسس

ترم پاییز ۹۹

جلسه‌ی یک | چگونه به‌ این‌جا رسیدیم: آشنایی با هنر و تکنولُژی | ۷ مهر ۹۹

در این جلسه درباره‌ی اهمیت رابطه‌ی هنر و تکنولژی در شیوه‌ی نگرش و شناخت‌شناسی امروز صحبت کردیم. همین‌طور از سه هنرمند برجسته‌ی معاصر مثال‌هایی آوردم که از راه لینک‌های زیر می‌توانید به مقاله‌هایی درباره‌ی آن‌ها دست‌رسی داشته باشید:

- ترور پگلن: دیدن بدون چشم | پرستو اصلان‌بیک

- ماشین‌ها برای ماشین‌ها | حسین ایالتی

- پی‌یِر هوییگ: عصب‌های فرهنگ | حسین ایالتی

جلسه‌ی دو | فیزیک، مکانیک، و هنر مدرن: فوتوریسم، دادا، و کنستروکتیویسم روسیه | ۱۴ مهر ۹۹

 

برای این جلسه مطالعه‌ی بخش «پارادایم جدید در جهان‌نگری عصر مدرنیسم» را از کتاب زیر پیش‌نهاد می‌کنم:
ساندرو بکولا، ۱۳۹۲، «هنر مدرنیسم»، ترجمه‌ی رویین پاکباز و دیگران، فرهنگ معاصر.

جلسه‌ی سه | فیلم و تصویر پویا: ادوارد مایبریح، فرنان لژه، و من ‌ری |  ۲۱ مهر ۹۹

 

با توجه به این‌که امکان دیدن ویدیو در طول کلاس فراهم نیست، تماشای این چند نمونه‌ از  تصویر پویای دهه‌های ابتدایی سده‌ی بیستم می‌تواند به دریافت کلاس کمک کند:

رنه کلر، ۱۹۲۴، آنتراکت

مارسل دوشان، ۱۹۳۶، انیمیک سینما

فرنان لژه، ۱۹۲۴، باله‌ی مکانیکی

من رِی، ۱۹۲۳، بازگشت به خرد

جلسه‌ی چهار | ماشین دیزاین: باوهاوس، مُهولی ناج، و لوکُربوزیه | ۲۸ مهر ۹۹

 

فصل زیر از کتاب «نظریه و دیزاین در نخستین عصر ماشین» بخشی از ایده‌های این جلسه را به‌خوبی گسترش می‌دهد:

Reyner Banham, 1970, “Bauhaus,” in Theory and Design in the First Machine Age, 2nd ed., New York: Praeger, 1970, pp. 276-304.

می‌توانید فایل پی‌دی‌اف این بخش از کتاب را از این‌جا دریافت کنید. لطفا با در نظر گرفتن محدودیت آموزشی در اجازه‌ی بازنشر این کتاب، این متن را به‌اشتراک نگذارید.

جلسه‌ی پنج | رسانه، بازتولید، و تکثیر مکانیکی | ۵ آبان ۹۹

جلسه‌ی شش | رونق پس از جنگ: رادیو، تلویزیون، دوربین خانگی، و مانیتر‌های سی‌تی‌آر | ۱۲ آبان ۹۹

جلسه‌ی هفت |  به فردا خوش آمدید: هنر پاپ، پیام، و رسانه‌های انبوه | ۱۹ آبان ۹۹

جلسه‌ی هشت | چیزی در حال تغییر است: فلاکسس، هپنینگ، و تجربه‌هایی در هنر و تکنولژی | ۲۶ آبان ۹۹

 

اگر پرسشی درباره‌ی این کلاس دارید، با ای‌میل من تماس بگیرید:

eyalati@kaarnamaa.com

© 2012 - 2020 by Kaarnamaa + Accent Wall

هرگونه استفاده از محتوای منتشر شده در کارنما،

تنها با اجازه‌ی نوشتاری ناشر ممکن است.